top of page
Zoeken

What got you here, won’t get you there.

  • Foto van schrijver: Britt
    Britt
  • 16 feb 2024
  • 2 minuten om te lezen

Scenario schets: je werkt keihard en probeert alles perfect te doen. Net omwille van je perfecte werk krijg je ook veel waardering en daardoor boek je successen. Deze succesformule blijf je dan uiteraard toepassen en voor je het weet heb je die promotie te pakken. Jij bent nu de manager van een team. Perfect.

Alleen voel je dat wat tot nu toe je succesformule was, nu plots een blokkage blijkt te zijn. Voor jou als persoon. In jouw rol als leider van een team. Voor je team. En ook voor nog verdere doorgroeimogelijkheden. De eigenschap van perfectionisme gaat je dan blokkeren. Heel confronterend. Voor je omgeving maar zeker ook voor jezelf. Je moet nu nieuwe gewoontes aanleren. Nieuwe overtuigingen in jezelf opnemen. Aanvaarden dat het niet waar is dat je ofwel perfect bent, ofwel faalt. Niet gemakkelijk. Dit kan dan ook leiden tot stress, angst, een gevoel van onzekerheid of ontoereikendheid.


Perfectionisme kan op die manier leiden tot verlamming en een onvermogen om beslissingen te nemen uit angst voor fouten. Dit kan de effectiviteit van jou als manager verminderen, omdat het moeilijk wordt om tijdig actie te ondernemen. 


Dit gedrag herkennen in jezelf of bij iemand die je net gepromoveerd hebt, dat is de start naar groei. Volgende stappen zijn het in kaart brengen wanneer je dit gedrag het meest vertoont. En waarom je perfectionisme op dat moment de bovenhand neemt. Welke overtuigingen liggen er achter dit perfectionisme.


Bovendien zijn er ook gradaties of verschillende vormen.


Perfectionisme met de focus op jezelf. Perfectionisme gericht op de prestaties van anderen. Perfectionisme onder druk van anderen of omdat je gelooft dat dit van je verwacht wordt. 


Als manager is het cruciaal om een balans te vinden tussen streven naar excellentie en het vermogen om pragmatisch en doelgericht te handelen. Dit vereist het loslaten van de druk om perfect te zijn en het maken van beslissingen die het beste zijn voor het team en de organisatie, zelfs als dit betekent dat niet iedereen ten allen tijde tevreden zal zijn. 


Om je verstikkende perfectionisme te pivotten naar aangepast perfectionisme. Waarbij je je werk doet met optimisme, plezier en een gezonde drang naar constante verbetering.





 
 
 

Comments


bottom of page