Van Follow the leader, naar Be the leader
- Britt
- 12 mrt 2024
- 3 minuten om te lezen
Een nieuwe revolutie: van People Centric naar Leadership Centric
In de wereld van marketing hebben we een verschuiving gezien van een focus op producten naar een focus op consumenten. Niet meer enkel, wat willen wij vertellen maar wat wil onze doelgroep horen. Ook in bedrijven en de manier waarop ze geleid worden is er een vergelijkbare transitie opgetreden, van een taakgerichte aanpak naar een meer mensgerichte benadering.
Hierbij ligt de focus niet op de taken die gedaan moeten worden, maar op de mensen die de taken moeten uitvoeren. Vanuit een filosofie dat als je goed zorgt voor je mensen ze ook goed hun taak zullen uitvoeren. Dat is een shift die bedrijven nu massaal moeten maken of ze dat nu willen of niet. Toch merk ik dat het bij sommige bedrijven toch nog vooral 1 van hun waarden op de muur is, eerder dan een echte realiteit. Dat people Centric leaderscho houdt in dat leidinggevenden hun focus shiften van het goed voltooien van taken door mensen naar het inspireren en helpen ontwikkelen van diezelfde mensen, zodat ze zich empowered voelen om zichzelf en de strikt genomen taak te overstijgen.
Er worden dus coachende vaardigheden verwacht van die leadinggevende.
Klinkt simpel en ondertussen ook al niet meer erg vernieuwend.
En toch.
Vaak geven managers nog steeds instructies of organiseren meetings met het oog op een doel, een uitkomst of een te volgen proces. Daarbij worden menselijke elementen vaak verwaarloosd en dus een gemiste kans voor People Centric Leadership, voor nieuwe uitkomsten, creativiteit of transformatie. Ā
Ondanks dat we er dus nog niet helemaal zijn, is het toch al tijd voor een nieuwe shift.
Van People Centric naar Leadership Centric.
Om dit te kaderen is het belangrijk om te kaderen welke definitie ik hanteer voor een succesvolle leadinggevende in deze constant veranderende tijden. Namelijk diegene die erin slaagt om mensen te laten groeien, te ondersteunen en te faciliteren in hun ontwikkeling om samen een team sterker te maken en meer winst te boeken. (de definitie van winst kan voor iedereen verschillend zijn)
Een Leadership Centric bedrijfscultuur vertrekt dan ook van het geloof dat iedereen een leider is of kan zijn. Dat iedereen in staat is om innovatie, vernieuwing of verandering te brengen. Dat iedereen āin the leadā is van zijn eigen leven en dus ook zijn werkleven. Door als leidinggevende het op die manier te bekijken is je potentiĆ«le impact ook nog groter. Daarbij draait leiderschap dan om het openen van wegen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.
De voordelen van het inzetten van een leiderschapsgerichte cultuur gaan verder dan directe winsten in productiviteit en innovatie. Ze omvatten het lange termijn voordeel van het hebben van een pool van bekwame leiders die klaar staan om toekomstige uitdagingen aan te gaan. Dit zorgt niet alleen voor de duurzaamheid van het bedrijf, maar draagt ook bij aan een levendige, innovatieve en veerkrachtige sector.
Dit vergt uiteraard wel inspanning. Om te beginnen een verschuiving van traditionele hiƫrarchieƫn naar een meer inclusieve en ontwikkelingsgerichte omgeving. Maar ook bepaalde processen moeten dan onder de loep worden genomen.
Het is uiteraard niet omdat ik niet meer geloof in de āer is maar 1 kapitein op het schipā- theorie dat er niet nog steeds verantwoordelijkheden zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als je investeert om je huidige managers, leiders te maken die als objectief hebben om Leadership Centric te worden en dus de talenten van mensen te doen floreren en als focus hebben mensen te laten groeien, je tot een inclusievere, creatievere, innovatievere en dus meer succesvolle organisatie zal komen.

Comments